Czy autonomiczne ciężarówki naprawdę zastąpią kiedyś samochody ciężarowe z kierowcami?
Pojazdy autonomiczne osobowe i ciężarowe mają być odpowiedzią na niedobór kierowców i generować spore oszczędności. Prognozuje się, że będą one obecne na europejskich trasach i autostradach już do 2030 roku. Czy to możliwe, aby technologia całkowicie zastąpiła tradycyjny transport ciężarowy z kierowcami?
Istnieje 5 poziomów autonomii pojazdów
Zgodnie z klasyfikacją stworzoną przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE) wyróżniamy pięć poziomów autonomii pojazdów. Poziomy 0 do 3 określają systemy wspomagające jazdę, z kolei poziom 4 i 5 określa całkowitą autonomię pojazdu.
Poziom 0 - określa całkowity brak autonomii samochodu i obejmuje większość pojazdów, które obecnie poruszają się po drogach. Pojazd na poziomie 0 jest w pełni sterowany przez kierowcę, może jednak posiadać inteligentne systemy wspomagające jazdę i podnoszące bezpieczeństwo na drodze, takie jak czujniki, kamery czy system awaryjnego parkowania.
Poziom 1 - to pojazdy wyposażone w jedną technologię, która przejmuje kontrolę nad pojazdem w określonej sytuacji. Może chodzić na przykład o tempomat lub system utrzymywania pasa.
Poziom 2 - to pojazdy wyposażone w kilka technologii mogących przejąć kontrolę nad kierownicą i pedałami. Zaliczamy tu samochody z zaawansowaną funkcją asystenta parkowania, która może sama wprowadzić samochód w wybrane miejsce.
Poziom 3 - pojazdy wyposażone z systemy mogące w pełni przejąć kontrolę nad nim w określonych sytuacjach. Systemy te potrafią samodzielnie kontrolować prędkość, kierunek jazdy, są też w stanie wykryć i wyminąć przeszkody na drodze i podejmować inne decyzje związane z kierowaniem samochodem. Dzięki temu kierowca nie musi zwracać uwagi na drogę ani trzymać dłoni na kierownicy i stóp na pedałach. Musi natomiast być gotowy do przejęcia kontroli nad pojazdem, gdy zajdzie taka potrzeba.
Poziom 4 - pojazdy na tym poziomie są w stanie samodzielnie jechać i nie potrzebują do tego wsparcia kierowcy. Do jego roli należy uruchomienie pojazdu i wydania polecenia co do kierunku jazdy. Samochody te są wyposażone także w ręczne systemy sterowania.
Poziom 5 - pojazdy w pełni zautomatyzowane, które mogą poruszać się bez kierowcy i nie potrzebują ręcznego systemu sterowania. Człowiek jest w nim jedynie pasażerem i może sterować takimi parametrami, jak kierunek jazdy, muzyka czy temperatura.
Zalety w pełni autonomicznych ciężarówek
Wiele osób uważa, że autonomiczne ciężarówki są przyszłością transportu drogowego. Nie da się ukryć, że takie rozwiązanie ma wiele zalet. Jedną z nich jest strona ekonomiczna, gdyż autonomiczny transport eliminuje potrzebę zatrudniania zawodowych kierowców, co oznacza spore oszczędności dla firmy transportowej na pensji pracownika. Co za tym idzie, wprowadzenie autonomicznych ciężarówek eliminuje też problemy związane z zarządzaniem ludźmi.
Brak kierowcy w ciężarówce to także brak kabiny pasażerskiej. Może ją zastąpić przestrzeń ładunkowa, co zwiększy jej ładowność, a co za tym idzie, możliwości przewozu więcej towaru na jednym kursie.
Niewątpliwą zaletą pełnej autonomizacji ciężarówek jest większa wydajność. W przeciwieństwie do kierowcy, który potrzebuje odpoczynku na długiej trasie, ciężarówka nie potrzebuje postojów innych niż na zatankowanie czy naładowanie baterii. Może więc jechać nieprzerwanie przez 16 godzin z punktu A do punktu B, co jest dużym atutem pod kątem logistyki.
Autonomiczne pojazdy są też bardziej ekologiczne w jeździe, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. To korzyści zarówno ekonomiczne, jak i środowiskowe.
Ciężarówki autonomiczne będą zapewne znacznie droższe od klasycznych samochodów ciężarowych
Technologie wykorzystywane w projektowaniu autonomicznych pojazdów nie należą do najtańszych. Koszty te są tak wysokie, że mogą przekraczać obecne koszty zakupu nowej ciężarówki. W USA przeciętna cena nowego pojazdu ciężarowego to około 120 tysięcy dolarów, podczas gdy koszty technologii autonomicznych mogą wynosić od 60 do 150 tysięcy dolarów. Na tę kwotę składają się między innymi zestawy czujników i radarów, lidarów rejestrujących optycznie ruch wokół pojazdu, kamery termiczne, sensory ultradźwiękowe, systemy kontroli kierowcy czy systemy nawigacji.
Jakie zalety mają częściowo autonomiczne pojazdy ciężarowe?
Pojazdy częściowo autonomiczne, czyli takie, które w jakimś stopniu są obsługiwane przez kierowców, są dużą nadzieją w branżach związanych z transportem towarów na duże odległości.
Takie pojazdy mogą być dłużej w ruchu, gdyż zastosowane w nich technologie pozwalają na optymalne zarządzanie prędkością i zużyciem paliwa. Dzięki temu są wydajne i ekonomiczne. Z kolei mniejsze zużycie paliwa to także mniejszy ślad węglowy, a więc korzyści dla środowiska.
Systemy kontroli i automatycznej reakcji mają też bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości wypadków śmiertelnych z udziałem ciężarówek. Zmęczony kierowca może stracić czujność za kierownicą, a co za tym idzie, doprowadzić do groźnego zdarzenia w ruchu drogowym.
Tymczasem systemy kontroli w ciężarówce częściowo autonomicznej pozwolą temu zapobiec, gdyż wykryją zagrożenie i odpowiednio szybko zareagują. To zwiększa bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Kolejną zaletą jest to, że będąc w trasie, kierowca może odpocząć, nie przerywając jazdy. Korzystając z nowoczesnej technologii, może jedynie ją odpowiednio ustawić i ukierunkować, ale nie musi przez cały czas być w pełni skupiony na prowadzeniu samochodu. To z pewnością odciążające dla zawodowych kierowców.
Bez wątpienia wprowadzenie częściowo zautonomizowanych ciężarówek brzmi bardziej realistycznie i może być krokiem do wdrożenia tych całkowicie autonomicznych.
Wprowadzenie pojazdów w pełni autonomicznych (bez kierowców) na drogach publicznych wywołuje problemy prawne
Idea wprowadzenia na rynek pojazdów autonomicznych napotyka jednak pewne przeszkody. Pojawiają się chociażby problemy natury prawnej, na przykład w związku z odpowiedzialnością za ewentualne wypadki, które przecież mogą się zdarzyć. Brak czynnika ludzkiego generuje w tym wypadku spore trudności i wiele pytań.
Poza tym obecność na publicznych drogach ciężarówek, które nie są sterowane przez człowieka dla wielu wydaje się kontrowersyjna i niebezpieczna. Może to wywoływać obawy i sprzeciw zwłaszcza kierowców samochodów osobowych, które są znacznie mniejsze i w zderzeniu z ciężarówką z pewnością znajdują się na gorszej pozycji. To właśnie kwestie bezpieczeństwa budzą największy niepokój i sprzeciw społeczny.
Kierowcy wciąż będą potrzebni do wyładowywania i załadowywania towarów oraz do załatwiania formalności
Dotarcie do celu podróży to jedno, ale w wypadku branży transportowej w grę wchodzą usługi załadowywania i wyładowywania towarów oraz dopełnienia formalności, czego nie wykona już żaden system. Potrzebny jest człowiek - kierowca, który tego wszystkiego dopilnuje. Zatem zawodowi kierowcy mogą być póki co spokojni o swoje miejsca pracy.
Czy istnieją już modele autonomicznych samochodów ciężarowych?
Prace nad stworzeniem pierwszych modeli autonomicznych samochodów ciężarowych już ruszyły. Daimler Truck zaprezentował prototyp autonomicznego, elektronicznego ciągnika siodłowego Freightliner eCascadia. Zawiera on technologie spełniające wymagania autonomicznej jazdy poziomu 4, co oznacza, że udział kierowcy jest niepotrzebny. Daimler zamierza wprowadzić do na rynek amerykański do 2027 roku.
Ponadto niemiecka firma Continental i amerykańska Aurora postanowiły połączyć siły, aby również w 2027 roku rozpocząć produkcję autonomicznej ciężarówki spełniającej wymagania autonomicznej jazdy na poziomie 4. Wprowadzenie na rynek usługi mobilności autonomicznej jest zaplanowane na koniec 2024 roku, a produkcja seryjna na rok 2027.
Pełna automatyzacja transportu drogowego zapewne zajmie jeszcze wiele lat
Temat pełnej automatyzacji transportu drogowego jest jeszcze w powijakach, a producenci w pełni autonomicznych pojazdów muszą liczyć się z tym, że napotkają po drodze wiele problemów związanych chociażby z błędami i awariami prototypów oraz związanymi z tym zagrożeniami. Zanim taki pojazd trafi do seryjnej produkcji i oficjalnej sprzedaży, musi przejść szereg testów, aby móc wykluczyć wszelkie nieprawidłowości systemu. A to musi potrwać.
Grupa Transportowa realizuje drogowy transport towarów
Jeżeli potrzebujesz skorzystać ze sprawdzonej usługi transportu drogowego, skorzystaj z oferty Grupy Transportowej. Póki co oferujemy tę usługę przy współudziale kierowców ciężarówek, ale możemy zagwarantować najwyższą jakość obsługi i pełen profesjonalizm. Dysponujemy sprawdzonym zespołem zawodowych kierowców oraz niezawodnych ciężarówek.
Grupa Transportowa realizuje drogowy transport towarów z różnych branż, między innymi FMCG, AGD, chemii budowlanej, części samochodowych czy odzieży. Ponadto realizuje transport drogowy w chłodniach dla produktów mrożonych, świeżych artykułów spożywczych, leków czy kosmetyków. Oferujemy transport drogowy na terenie całej Polski oraz innych krajów.