Czym jest transport ponadgabarytowy? Do ładunków powyżej jakich rozmiarów należy go wykorzystać?

Transport ponadgabarytowy to specjalistyczna usługa przewozu ładunków, które przekraczają dopuszczalne normy wymiarów lub masy w standardowym transporcie drogowym. Do realizacji takiego transportu wykorzystywany jest zespół pojazdów specjalistycznych, które są odpowiednio dostosowane do przewozu bardzo ciężkich i bardzo dużych ładunków. Tego rodzaju transport wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń, precyzyjnego planowania trasy oraz często współpracy z organami odpowiedzialnymi za infrastrukturę drogową, aby zapewnić bezpieczny przewóz.

Czym jest transport ponadgabarytowy (ponadnormatywny)?

Transport ponadgabarytowy, zwany również ponadnormatywnym, to specjalistyczna usługa przewozu ładunków, które przekraczają standardowe wymiary lub masę dopuszczalną w tradycyjnym transporcie drogowym. Obejmuje on przewóz towarów, takich jak maszyny budowlane, konstrukcje stalowe, elementy infrastruktury, czy inne wielkogabarytowe obiekty, których rozmiary lub masa wykraczają poza normy określone przepisami. 

Transport drogowy ponadgabarytowy wymaga szczególnej organizacji, w tym pozwoleń, odpowiednich pojazdów oraz często wsparcia służb drogowych, aby zapewnić bezpieczeństwo ludzi, towarów oraz infrastruktury drogowej. Każdy taki przejazd musi być dokładnie zaplanowany, z uwzględnieniem tras, którymi da się przemieszczać tak duże ładunki, oraz specjalnych procedur związanych z bezpieczeństwem.

Czym różni się ładunek ponadnormatywny od ładunku ponadgabarytowego?

Choć terminy "ładunek ponadnormatywny" i "ładunek ponadgabarytowy" często używane są zamiennie, należy pamiętać, że  ładunek ponadnormatywny odnosi się przede wszystkim do towarów, które przekraczają standardowe wymiary (długość, szerokość lub wysokość) dozwolone w transporcie drogowym, a ładunek ponadgabarytowy charakteryzuje się wyjątkowo dużą masą.

W praktyce często ten sam ładunek należy do obu kategorii, ponieważ ma zarówno duże wymiary, jak i znaczną masę. Przykładem może być transport turbin wiatrowych, które są jednocześnie bardzo długie i bardzo ciężkie, co stawia przed firmą transportową naprawdę poważne wyzwania logistyczne.

Czym wyróżnia się drogowy transport ponadnormatywny (ponadgabarytowy)?

Drogowy transport ponadnormatywny, zwany również ponadgabarytowym, to wyjątkowa forma przewozu, która wymaga starannego planowania i spełnienia szeregu formalności. Wyzwania logistyczne związane z tym przewozem wymagają specjalnych środków i działań, które obejmują:

  • Uzyskanie odpowiednich pozwoleń: Każdy transport, którego wymiary lub masa przekraczają standardy dopuszczalne przez przepisy drogowe, wymaga uzyskania zezwoleń od odpowiednich organów, takich jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad lub inne lokalne instytucje.
  • Wybór i przygotowanie trasy: Transport ponadnormatywny wymaga szczegółowego zaplanowania trasy, uwzględniającej wymiary i masę ładunku. Droga musi być odpowiednio szeroka, a mosty i wiadukty muszą wytrzymać obciążenie. Często wybierane są trasy alternatywne, omijające niskie wiadukty lub wąskie ulice.
  • Tymczasowe zamknięcie fragmentu drogi: W przypadku bardzo dużych ładunków może być konieczne czasowe zamknięcie fragmentów dróg, aby umożliwić bezpieczny przejazd pojazdu. Często wymaga to współpracy z policją lub innymi służbami odpowiedzialnymi za ruch drogowy.
  • Demontaż elementów infrastruktury przydrożnej: W niektórych przypadkach, na trasie transportu ponadgabarytowego konieczne może być tymczasowe usunięcie elementów infrastruktury, takich jak znaki drogowe, sygnalizacja świetlna, czy barierki, które mogłyby stanowić przeszkodę dla przejazdu.
  • Specjalistyczne pojazdy: Tego typu transport wymaga użycia specjalistycznych pojazdów, takich jak naczepy niskopodwoziowe czy pojazdy modułowe, które są przystosowane do przewozu dużych i ciężkich ładunków.

Podsumowując, drogowy transport ponadnormatywny to skomplikowana operacja logistyczna, która wymaga nie tylko odpowiednich pojazdów, ale również ścisłej współpracy z organami administracyjnymi oraz dokładnego przygotowania trasy. Kluczowe jest zapewnienie, że każdy element tego procesu zostanie przeprowadzony zgodnie z przepisami, co umożliwia bezpieczny i sprawny przewóz ładunków o nietypowych rozmiarach i wadze.

Po przekroczeniu jakiej masy ładunek staje się ponadgabarytowy i od jakich wymiarów staje się ponadnormatywny?

Ładunek staje się ponadgabarytowy lub ponadnormatywny, gdy przekracza określone limity:

  • Waga: powyżej 42 ton.
  • Szerokość: ponad 2,5 metra.
  • Długość: gdy naczepa jest dłuższa niż 16,5 metra lub przyczepa przekracza 18,5 metra.
  • Wysokość: powyżej 4 metrów.

Jeśli ładunek przekracza którykolwiek z tych wymiarów, trzeba zastosować specjalne procedury transportowe, takie jak uzyskanie dodatkowych pozwoleń.

Kategorie zezwoleń na transport ładunków ponadgabarytowych i ponadnormatywnych

Transport ładunków ponadgabarytowych i ponadnormatywnych wymaga uzyskania odpowiednich zezwoleń, które różnią się w zależności od rodzaju ładunku, trasy oraz stopnia, w jakim ładunek przekracza dopuszczalne normy masy i wymiarów. W Polsce wyróżnia się kilka kategorii zezwoleń na taki transport, każda dostosowana do specyficznych warunków przewozu.

Kategoria I

Zezwolenie tej kategorii dotyczy pojazdów o nacisku osi do 11,5 tony, które mogą poruszać się po ściśle określonych trasach. Pojazdy te mają nieznaczne przekroczenia dopuszczalnych wymiarów i nie wymagają dodatkowych środków ostrożności, takich jak eskorta. Przeznaczone są głównie do transportów, które nie powodują znacznych utrudnień w ruchu drogowym.

Kategoria II

Zezwolenie kategorii II dotyczy większych pojazdów, które przekraczają standardowe wymiary, jednak ich ruch ogranicza się do określonych tras. Trasy te są specjalnie dobrane, aby unikać przeszkód, takich jak niskie mosty czy wąskie drogi. Ładunki te wciąż nie wymagają eskorty, ale konieczne jest bardziej precyzyjne planowanie trasy.

Kategoria III

Zezwolenie tej kategorii dotyczy pojazdów o większych wymiarach, jednak nadal w ramach określonych limitów. Transporty te mogą wymagać nieco bardziej skomplikowanej organizacji, w tym czasowego zamknięcia niektórych dróg, usunięcia przeszkód infrastrukturalnych (np. znaków drogowych) oraz dostosowania trasy do specyfiki ładunku. Przykładowo, szerokość ładunku może wynosić do 3,2–3,4 metra, co powoduje konieczność większej uwagi przy organizacji przejazdu.

Kategoria IV

Zezwolenie tej kategorii obejmuje transport na wszystkich drogach publicznych, bez ograniczeń co do trasy. Jest to zezwolenie przeznaczone dla transportów, które nieznacznie wykraczają poza normy, ale mogą być realizowane na większości tras. Choć w tym przypadku ograniczenia trasy są mniejsze, transport może wymagać dodatkowych środków ostrożności, w zależności od wymiarów ładunku.

Kategoria V

Najbardziej zaawansowane zezwolenie, dotyczące najcięższych i największych ładunków, które często przekraczają standardowe limity wagowe (np. powyżej 60 ton). Transporty te wymagają szczególnej organizacji, często obejmującej eskorty policyjne oraz specjalne analizy trasy, aby uniknąć kolizji z infrastrukturą drogową. W takich przypadkach może być konieczna dodatkowa współpraca z zarządcami dróg oraz służbami publicznymi, aby zagwarantować bezpieczeństwo i płynność przejazdu.

Kategoria VI

Zezwolenie tej kategorii dotyczy najbardziej wymagających transportów, które obejmują wyjątkowo wielkogabarytowe i ciężkie ładunki, często znacznie przekraczające standardowe normy dotyczące masy, szerokości, długości czy wysokości. Transporty w tej kategorii mogą wymagać pełnej koordynacji z licznymi instytucjami, w tym zarządcami dróg, służbami publicznymi i nawet policją.

Ładunki przewożone na podstawie zezwolenia kategorii VI mogą wymagać czasowego zamknięcia dróg na dłuższych odcinkach, demontażu infrastruktury drogowej, a także dodatkowych analiz tras pod kątem wytrzymałości mostów, wiaduktów czy innych elementów infrastruktury. Przykładami takich transportów są elementy mostów, turbiny wiatrowe czy ciężkie maszyny przemysłowe.

Zezwolenia na transport ładunków ponadgabarytowych i ponadnormatywnych w Polsce są regulowane przez kilka kluczowych przepisów prawnych. Oto najważniejsze z nich:

  1. Ustawa Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 1997 nr 98 poz. 602 z późn. zm.)
    • To główny akt prawny regulujący kwestie związane z poruszaniem się pojazdów na drogach publicznych, w tym pojazdów nienormatywnych. Zawiera szczegółowe przepisy dotyczące wymagań dla pojazdów ponadgabarytowych oraz konieczności uzyskiwania zezwoleń.
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych (Dz.U. 2004 nr 92 poz. 879)
    • Rozporządzenie to szczegółowo określa kategorie zezwoleń (I–VI) na przewóz ładunków nienormatywnych i warunki ich uzyskania. Reguluje również zasady poruszania się tych pojazdów, takie jak obowiązek eskorty, czasowe zamknięcia dróg czy konieczność współpracy z zarządcami dróg.
  3. Ustawa o drogach publicznych (Dz.U. 1985 nr 14 poz. 60 z późn. zm.)
    • Ustawa ta reguluje m.in. zasady korzystania z dróg publicznych, w tym przejazdy pojazdów o ponadnormatywnej masie lub wymiarach. Określa zasady poboru opłat drogowych oraz uzyskiwania zezwoleń na korzystanie z dróg publicznych w przypadku pojazdów nienormatywnych.
  4. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262)
    • Rozporządzenie to określa warunki techniczne, jakie muszą spełniać pojazdy, w tym pojazdy nienormatywne (ponadgabarytowe). Reguluje m.in. kwestie dotyczące ich konstrukcji, maksymalnych dopuszczalnych wymiarów i masy.
  5. Konwencja CMR (Międzynarodowa Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów)
    • W przypadku transportu międzynarodowego, przepisy CMR regulują odpowiedzialność przewoźnika, dokumentację oraz warunki przewozu ładunków ponadgabarytowych na drogach międzynarodowych.

Jakimi pojazdami przewożone są ładunki ponadgabarytowe i ponadnormatywne?

Transport ładunków ponadgabarytowych i ponadnormatywnych wymaga specjalistycznych pojazdów, które są przystosowane do przewozu ciężkich i wielkogabarytowych ładunków, często przekraczających standardowe normy wagowe i wymiarowe. Wybór odpowiedniego pojazdu zależy od rodzaju ładunku oraz jego specyficznych wymagań. 

  1. Naczepy niskopodwoziowe (lowboy). Idealne do transportu ładunków o dużych wymiarach pionowych, takich jak maszyny budowlane, dźwigi, czy elementy konstrukcyjne. Dzięki obniżonej platformie ładunkowej, pozwalają na przewóz wysokich ładunków, bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnej wysokości pojazdu (zwykle 4 metry). Ich niska konstrukcja umożliwia także przewożenie bardzo ciężkich ładunków.
  2. Naczepy modułowe. Przeznaczone do transportu ładunków o bardzo dużych wymiarach i masie, np. elementów turbin wiatrowych, transformatorów czy mostów. Składają się z modułów, które można dowolnie konfigurować w zależności od wymiarów ładunku. Pozwalają na optymalne rozłożenie masy ładunku, co zapewnia stabilność i bezpieczeństwo podczas przewozu.
  3. Naczepy z hydraulicznym sterowaniem osi. Idealne do przewozu ładunków długich, takich jak rury, belki stalowe czy elementy konstrukcyjne o niestandardowej długości. Dzięki hydraulicznemu sterowaniu osi, naczepy te są bardzo manewrowe, co ułatwia przewóz długich ładunków nawet na wąskich drogach i w trudnych warunkach terenowych.
  4. Platformy wieloosiowe. Służą do przewozu bardzo ciężkich ładunków, takich jak maszyny przemysłowe, elementy infrastruktury lub duże konstrukcje. Wyposażone w wiele osi (nawet kilkanaście), co pozwala na równomierne rozłożenie ciężaru i zmniejszenie obciążenia na pojedyncze osie. Umożliwiają transport ładunków o masie sięgającej kilkuset ton.
  5. Pojazdy samobieżne (SPMT – Self Propelled Modular Transporter). Przeznaczone do przewozu ekstremalnie ciężkich i dużych ładunków, takich jak elementy mostów, reaktory czy konstrukcje przemysłowe. Pojazdy te nie potrzebują ciągników – są samobieżne, sterowane komputerowo, co umożliwia precyzyjne manewrowanie na ograniczonej przestrzeni. Używane głównie w transporcie wielkogabarytowych ładunków przemysłowych i konstrukcyjnych.

Grupa Transportowa realizuje transport drogowy ponadgabarytowy za pomocą nowoczesnej floty blisko 600 pojazdów, w tym ciężarówek marek VOLVO i DAF. Nasze zestawy transportowe obejmują pojazdy typu firanka, kurtyna, Mega oraz chłodnie KRONE, które spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska EURO 6. Każdy pojazd jest wyposażony w zaawansowane systemy telematyczne, które umożliwiają monitorowanie położenia i stanu ładunku w czasie rzeczywistym, co zapewnia pełną kontrolę nad przewożonym towarem.

Nasza firma realizuje proces logistyczny towarów ponadgabarytowych i ponadnormatywnych w kompleksowy sposób

W Grupie Transportowej realizujemy transport ładunków ponadgabarytowych i ponadnormatywnych w sposób kompleksowy, zapewniając pełne wsparcie na każdym etapie procesu logistycznego. Nasze usługi obejmują nie tylko sam transport, ale także precyzyjne planowanie trasy, uzyskiwanie niezbędnych zezwoleń oraz koordynację działań z organami administracyjnymi. Dzięki naszym specjalistycznym pojazdom, takim jak naczepy niskopodwoziowe i modułowe, jesteśmy w stanie bezpiecznie przewozić nawet najbardziej wymagające ładunki, niezależnie od ich wielkości czy masy.

Każdy projekt traktujemy indywidualnie, dostosowując rozwiązania do specyfiki przewożonego towaru. Zajmujemy się również organizacją ewentualnych działań dodatkowych, takich jak czasowe zamknięcia dróg, demontaż elementów infrastruktury czy eskorty, aby zagwarantować bezpieczny i terminowy przewóz. Dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu zapewniamy, że transport ładunków ponadgabarytowych przebiega sprawnie, zgodnie z obowiązującymi przepisami i z pełnym zadowoleniem naszych klientów.

Zaufaj Grupie Transportowej, aby Twoje ładunki dotarły bezpiecznie do celu, niezależnie od ich wymiarów i trudności związanych z logistyką.