Najbardziej ekologiczny środek transportu towarów - czy jest to kolej?
W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i potrzeby ochrony środowiska naturalnego coraz większy nacisk kładzie się na zrównoważony rozwój w sektorze transportu. Przemysł transportowy jest jednym z głównych źródeł emisji gazów cieplarnianych, co stawia przed nami konieczność poszukiwania bardziej ekologicznych rozwiązań. Wielu z nas zapewne zadaje sobie pytanie: czy kolej rzeczywiście może być uznana za najbardziej ekologiczny środek transportu towarów? Sprawdźmy!
Kolej - najbardziej ekologiczny środek transportu?
Transport kolejowy, zwłaszcza towarowy, jest uznawany za jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. Pociągi towarowe emitują znacznie mniej CO2 na tonę przewożonego ładunku w porównaniu do transportu drogowego czy lotniczego. Dzięki możliwości przewozu dużych ilości towarów jednocześnie, kolej jest bardziej efektywna energetycznie. W szczególności elektryczne linie kolejowe, które są standardem w wielu krajach, znacząco redukują emisje szkodliwych substancji, przyczyniając się do poprawy jakości powietrza. W kontekście pasażerskiego transportu kolejowego, pociągi również oferują znacznie mniejszy ślad węglowy na pasażerokilometr niż samochody osobowe czy samoloty. Dzięki temu kolej przyczynia się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i promowania zrównoważonego transportu.
Transport towarów koleją jest nie tylko mniej emisyjny, ale również mniej uciążliwy dla środowiska pod względem hałasu i zużycia infrastruktury. Pociągi towarowe, dzięki swojej dużej ładowności, mogą przewozić setki ton towarów jednocześnie, co zmniejsza liczbę niezbędnych kursów w porównaniu do transportu drogowego. Elektryfikacja linii kolejowych dodatkowo redukuje emisje spalin, co jest istotnym atutem w walce ze zmianami klimatycznymi.
Podobnie jak w transporcie towarowym, kolej pasażerska ma znacznie mniejszy wpływ na środowisko niż inne środki transportu. Pociągi pasażerskie, zwłaszcza te zasilane energią elektryczną, emitują mniej CO2 na pasażerokilometr niż samochody osobowe czy samoloty. Dzięki wysokiej efektywności energetycznej i możliwości przewozu dużej liczby pasażerów, kolej stanowi ekologiczne i wygodne rozwiązanie dla podróżujących.
Ograniczenia transportu pociągami
Transport pociągami, mimo swoich licznych zalet ekologicznych, ma pewne ograniczenia. Przede wszystkim może odbywać się tylko z wykorzystanie sieci torów kolejowych, co znacząco ogranicza elastyczność logistyczną. W praktyce oznacza to, że większość towarów musi być transportowana na krótszych odcinkach za pomocą innych środków transportu, najczęściej drogowego. Ta konieczność przeładunku z pociągu na ciężarówki lub inne pojazdy może zwiększać koszty, czas dostawy oraz złożoność logistyczną. Dlatego, mimo że kolej jest bardzo efektywna na długich dystansach, jej pełny potencjał może być ograniczony przez konieczność integracji z innymi formami transportu.
Kiedy taki łączony sposób transportu jest wygodny, a kiedy utrudnia przemieszczanie towarów?
Łączony sposób transportu (transport intermodalny) jest wygodny, gdy pozwala na efektywne wykorzystanie zalet różnych środków transportu. Na przykład, kolej może być wykorzystywana do przewozu towarów na długich dystansach, gdzie jest bardziej ekonomiczna i ekologiczna, a transport drogowy może być używany do dostaw na krótkich odcinkach, zapewniając elastyczność i dostępność. Takie podejście jest szczególnie korzystne w przypadku dużych ilości towarów przewożonych na znaczne odległości, gdzie kolej może zaoferować znaczące oszczędności kosztów i redukcję emisji.
Kłopoty pojawiają się, gdy infrastruktura przeładunkowa jest niewystarczająca lub gdy przeładunek towarów jest skomplikowany i czasochłonny, a także wówczas, gdy koordynacja między różnymi środkami transportu jest słaba, co może prowadzić do opóźnień i zwiększenia kosztów. Ponadto, dodatkowe operacje związane z przeładunkiem mogą zwiększać ryzyko uszkodzenia towarów.
W efekcie, efektywność łączonego transportu zależy od dobrej infrastruktury logistycznej, sprawnej koordynacji oraz odpowiedniego zarządzania procesem przeładunku.
Czy ciężarowe samochody elektryczne będą równie ekologiczne, jak współczesna kolej?
Transport drogowy, zwłaszcza za pomocą ciężarówek, ma wiele zalet, w tym gęstą sieć dróg, która umożliwia dostarczanie towarów bezpośrednio do miejsca przeznaczenia. Elektryczne ciężarówki dodatkowo przyczyniają się do redukcji emisji spalin i hałasu, co jest korzystne dla środowiska.
Mimo to transport kolejowy należy uznać za bardziej ekologiczny niż transport drogowy, nawet jeśli porównujemy go do transportu ciężarówkami elektrycznymi. Kolej, dzięki możliwości przewozu dużych ilości towarów jednocześnie i niższemu zużyciu energii na tonę ładunku, oznacza mniejszą emisję CO2. Elektryczne ciężarówki, choć nie emitują spalin bezpośrednio, przemieszczają się dzięki bateriom, których produkcja jest energochłonna i ma duży wpływ na środowisko. Ponadto ciężarówki generują zanieczyszczenia wynikające z zużycia opon oraz klocków i tarcz hamulcowych.
Podsumowując: mimo że elektryczne ciężarówki przynoszą znaczące korzyści ekologiczne, transport kolejowy cały czas pozostaje opcją bardziej zrównoważoną. Kolej przewozi większe ładunki pozostawiając mniejszy ślad węglowy, a także ogranicza zanieczyszczenia wynikające z eksploatacji pojazdów.
Prawdziwy ekotransport będzie możliwy po pełnym przejściu na ekologiczną produkcję energii elektrycznej
Pociągi i ciężarówki elektryczne są wprawdzie bezemisyjne podczas użytkowania, ale nie można uznać ich za całkowicie "czysty" ekotransport z powodu sposobu produkcji energii elektrycznej w wielu krajach. Jeśli energia ta pochodzi głównie z paliw kopalnych, takich jak węgiel, gaz ziemny czy ropa naftowa, nadal generuje znaczne ilości CO2 i innych zanieczyszczeń. Aby transport elektryczny mógł być w pełni ekologiczny, konieczne jest przejście na odnawialne źródła energii, takie jak słońce, wiatr czy woda. Dopiero wtedy bezemisyjne pojazdy będą mogły minimalizować swój wpływ na środowisko w tak dużym stopniu, że będzie im przysługiwać miano ekotransportu.
Negatywny wpływ środków transportu na środowisko bywa przeceniany
Transport, zarówno drogowy, kolejowy, jak i lotniczy, jest często postrzegany jako główny winowajca zanieczyszczeń i emisji CO2. Jednak wpływ tych środków transportu na środowisko bywa przeceniany, zwłaszcza w porównaniu z przemysłem modowym, który ma znacznie większy negatywny wpływ na naszą planetę.
Transport jest odpowiedzialny za około 14% globalnych emisji CO2. W tym lotnictwo i transport morski łącznie odpowiadają za około 2,5% światowych emisji CO2. Samochody osobowe, ciężarówki i inne pojazdy drogowe są bardziej znaczącymi źródłami emisji, przyczyniając się do zanieczyszczeń powietrza i emisji gazów cieplarnianych, ale wciąż stanowią mniejszą część całkowitych emisji w porównaniu z innymi sektorami przemysłu, np. przemysłem modowym. Produkcja odzieży odpowiada za około 10% globalnych emisji CO2 - to więcej niż emisje z międzynarodowych lotów i transportu morskiego razem wziętych. Przemysł ten jest także drugim co do wielkości konsumentem wody na świecie oraz głównym źródłem zanieczyszczeń mikroplastikami. Szacuje się, że produkcja jednej pary dżinsów generuje tyle samo CO2, co przejechanie samochodem około 130 km.
Źródła:
- https://carbonliteracy.com/fast-fashions-carbon-footprint/
- https://www.wri.org/insights/numbers-economic-social-and-environmental-impacts-fast-fashion
- https://www.mckinsey.com/industries/retail/our-insights/fashion-on-climate
- https://www.weforum.org/agenda/2020/01/fashion-industry-carbon-unsustainable-environment-pollution/
Nasza firma posiada flotę pojazdów spełniającą najnowszą europejską normę emisji spalin EURO 6
Flota pojazdów Grupy Transportowej - zaawansowane technologicznie ciągniki siodłowe marek Volvo, DAF orazi Scania, naczepy typu Mega oraz standardowe naczepy, a także pojazdy specjalistyczne - spełnia najnowszą europejską normę emisji spalin EURO 6, co oznacza znacznie niższe emisje szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe (PM). Nowoczesne systemy filtracji i redukcji spalin, takie jak selektywna redukcja katalityczna (SCR) i filtry cząstek stałych (DPF), gwarantują, że nasze pojazdy są jednymi z najbardziej ekologicznych na rynku.
Wszystkie nasze pojazdy są regularnie serwisowane i wyposażone w zaawansowane systemy telematyczne, co pozwala na monitorowanie stanu technicznego oraz optymalizację tras w czasie rzeczywistym.
Nasza firma oferuje kompleksowe usługi transportu drogowego towarów, zapewniając niezawodność, terminowość i najwyższą jakość obsługi. Dzięki nowoczesnej flocie pojazdów spełniających normę EURO 6 realizujemy transport drogowy towarów gwarantując naszym klientom ekologiczne i efektywne rozwiązania logistyczne. Grupa Transportowa dba o każdy aspekt transportu, od planowania tras, przez zarządzanie flotą, aż po dostarczenie ładunków na czas i w nienaruszonym stanie.
Zajmujemy się także organizacją transportu kolejowego
Nasza organizacja nie ogranicza się jedynie do transportu drogowego. GT Air&Ocean organizuje transport kolejowy na wszystkich kierunkach w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin, oferując kompleksowe usługi zarówno w imporcie, jak i eksporcie towarów do i z Azji. Nasze usługi obejmują transport kontenerów FCL, drobnicy LCL oraz składów całopociągowych, zapewniając pełne wsparcie logistyczne i doradcze. Obsługujemy główne kierunki, takie jak Chiny, Korea Południowa, Japonia, Wietnam, Kazachstan, Mongolia i Uzbekistan, korzystając z terminali w Chengdu, Changsha, Yiwu i Jinan. Dodatkowo, oferujemy obsługę celno-skarbową, ubezpieczenia ładunków oraz magazynowanie w kluczowych lokalizacjach, takich jak Shanghai, Ningbo, Shenzen, Xiamen, Qingdao i Guangzhou. Dzięki naszym usługom, klienci mogą liczyć na niezawodny i efektywny transport kolejowy swoich towarów.